Sterke blootstelling aan voedselkleurstoffen gekoppeld aan verhoogd risico op diabetes type 2 en kanker
Ze geven muntsiroop (van nature kleurloos) zijn groene uiterlijk, kleuren fruitjoghurts in felle tinten en geven Coca-Cola zijn karamelkleur. Voedselkleurstoffen, alomtegenwoordig in producten van de voedingsindustrie, zijn niet zonder risico voor de gezondheid.
Ze geven muntsiroop (van nature kleurloos) zijn groene uiterlijk, kleuren fruitjoghurts in felle tinten en geven Coca-Cola zijn karamelkleur. Voedselkleurstoffen, alomtegenwoordig in producten van de voedingsindustrie, zijn niet zonder risico voor de gezondheid.
Twee studies gepubliceerd in de tijdschriften Diabetes Care (op 20 mei) en European Journal of Epidemiology (op 9 april) door het onderzoeksteam in nutritionele epidemiologie (Cress-EREN, verbonden aan onder meer Inserm, Inrae en de Université Sorbonne-Paris Nord) suggereren een verband tussen een aanzienlijke blootstelling aan deze additieven en het risico op kanker en diabetes type 2.
Volgens dit onderzoek, uitgevoerd onder meer dan 100.000 deelnemers aan de NutriNet-Santé-cohorte — een groep personen die in de loop van de tijd gevolgd wordt — is een sterke blootstelling aan kleurstoffen geassocieerd met een stijging van 38% van het risico op diabetes type 2 (vergeleken met minder sterk blootgestelde consumenten), en van 14% van het risico op kanker in het algemeen (21% voor borstkanker en 32% voor postmenopauzale borstkanker).
U heeft nog 81,61% van dit artikel te lezen. Het vervolg is voorbehouden aan abonnees.